رهارها، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 28 روز سن داره

رها

لالالایی...

1390/4/22 2:37
نویسنده : آرزو
1,464 بازدید
اشتراک گذاری

«لالايی» نخستين پيمان آهنگين و شاعرانه ای است که ميان مادر و کودک بسته می شود. رشته ای است، نامريی که از لب های مادر تا گوش های کودک می پويد و تاثير جادويی آن خواب ژرف و آرامی است که کودک را فرا می گيرد. 

بدون شک پرآرامش ترین لحظات زندگی انسان و آسایش مند ترین دقایق زندگی همان لحظه هاو دقیقه هایی است که کودک همراه با آهنگ قلب مادر و با آوای مهر آمیز او آرام آرامبه خواب می رود.

کدام لالایی بهتر است؟...

سخن در این است که لالایی های مادرانه در اعماق و ژرفاهای روان کودکان ته نشین خواهد شد. مادران، با ادبیات عامیانه و زبان گفتاری که در هنگام به خواب رفتن کودکانشان به کار می گیرند، ماندگارترین و شیرین ترین ته نشینهای ذهن و ضمیر کودک را سبب خواهد شد. لالایی ها در ضمیر پنهان کودک ذخیره می شود و بعدها در جریان زندگی به صورت فلاشبکها و جریان سیال ذهن تبارز خواهد کرد. 

اگر در این لحظات درسهای ایمان و معرفت، جهاد و مبارزه و انسانیت واخلاق به کودک داده شود بدون شک چونان نقشی بر سنگ، در ضمیر ناخودآگاه او جای گرفته و سرلوحه زندگی فردای او خواهد بود. اینک به لالایی فاطمه زهرا(س) برای کودکش توجه کنید: آن حضرت به هنگام حرکت دادن کودکش می فرمود: اشبه اباک یا حسن و اخلع عنالحق الرسن و اعبد الها ذا المنن و لا توال ذا الاحن یعنی: حسن جان مانند پدرت باشحق را از بند اسارت رها ساز خدایی پر فضل و احسان را بپرست از دشمنان کینه توز دوستی و پیروی مکن.

مادر، حس تمام دنیاها و عقباها را برای کودکش ترسیم می کند. جهان بینی در دستان مادر شکل می گیرد. او خالق لحظه های خوب و بد زندگی است. همچنین خالق دیدگاه های راجع به هستی و نظام خلقت و عقبا و دنیاست. مادر، اولین انتقال دهنده چگونه فکر کردن، چگونه باور داشتن، چگونه حس کردن و چگونه نگاه کردن به جان و جهان است. به یقین هر کسی تا چشم ببندد، ارائه تصاویر مادر از زندگی، حکومت، جامعه، تاریخ و خدا و خلق از طریق لالایی ها و ترانه ها و کمپوزهای عامیانه و ادبیات شفاهی ماندگارترین و شیرین و رنگین ترین تصاویر است. 

محتوای خوب لالایی، زیرکی مادر را می رساند که با یک تیر چند نشان را هدف گرفته است ؛ هم کودکش را خوابانده و هم در تربیتش گام مؤثری برداشته است.

آهنگ و صدای آرام در شیوه خواندن لالایی، آرامش بیشتری را به کودکانمان هدیه می دهد و راه کار خوبی برای درمان استرس، ترس‌ها و ناآرامی‌ها است .

 

پس بیایید از لالایی هایمان شروع کنیم و خدایی بودن، شیعه بودن و در یک کلام خوب بودن را از طفولیت به کودکمان بیاموزیم.

دو نمونه لالایی که می تونید خودتون با آهنگ زیبا تزئین کنید و هنگام خواب به نوگل دلبندتان هدیه بدهید:

لالالالا گل لاله

ببین مامانی خوشحاله

میخونه سوره ی قرآن

میخونه هی دعا مامان

لالالالا گل پیچک

بخواب ای کودک کوچک

همه می گن میاد آقا

امام مهربون ما

لالالالا لالایی

میشه دنیای ما عالی

پر لبخند و خوشحالی

گل ریحون و نعنایی

لالالالا گل شبنم

به یاد مکه و زمزم

لالالالا گل آلو

به یاد ضامن آهو

*******

لالالالا
گل پونه
آقا خیلی مهربونه
اگهنیستش میون ما
زما غافل نمی مونه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رها می باشد