رهارها، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 28 روز سن داره

رها

آیا می دانید که؟...

1390/4/30 0:52
نویسنده : آرزو
2,008 بازدید
اشتراک گذاری

 

آیا می دانید که تماس پوستي مادر با نوزاد بلافاصله پس از زايمان باعث ارتقاي رفتارهاي پيش تغذيه‌اي در کودکان مي‌شود و به عنوان يک فاکتور موثر در تداوم تغذيه انحصاري با شير مادر اهميت دارد....

با توجه به اهميت رفتارهاي پيش تغذيه‌اي در تعيين موفقيت شيردهي و نيز طول مدت تغذيه انحصاري با شير مادر، بررسي عوامل مؤثر بر اين الگوهاي رفتاريضروري به نظر مي‌رسد، به همين دليل مطالعه‌اي با هدف تعيين تاثير تماس پوستي بين مادر و نوزاد بلافاصله پس از زايمان بر رفتارهاي پيش تغذيه‌اي نوزادان رسيده سالم در نخست زايان مراجعه كننده به مركز آموزشي درماني توسط محبوبه علي اکبر، کارشناس ارشد مامايي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد.

پژوهش حاضر بخشي از يك كارآزمايي تصادفي كنترل شده و محيط پژوهش شامل بخش‌هاي زايمان و مامايي مركز آموزشي درماني شهيد اكبرآبادي بوده است. يك صد زوج مادر و نوزاد به روش نمونه گيري مستمر انتخاب و از طريق شمارش تصادفي به دو گروه آزمون(50 زوج) وكنترل(50 زوج) تقسيم شدند. گروه آزمون بلافاصله پس از زايمان تماس پوستي با نوزاد خود داشته و گروه كنترل مراقبت معمول پس از زايمان را دريافت كردند. ابزار گردآوري داده‌ها شامل فرم ثبت مشخصات فردي و ابزار ارزيابي تغذيه با شير مادر درشيرخواران بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. از آزمون من ويتني براي آزمون فرضيات پژوهش استفاده شد.

 

يافته‌ها نشان داد كه دررفتارهاي پيش تغذيه‌اي شامل هوشياري نوزاد، بازتاب جستجوي پستان توسط نوزاد و بازتاب مكيدن پستان توسط وي بين دو گروه اختلاف آماري معني دار وجود داشت. نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که تماس پوستي بلافاصله پس از زايمان بر رفتارهاي پيش تغذيه‌اي نوزادان رسيده مؤثر است و آن را ارتقاء مي‌دهد. از آنجا كه اين الگوهاي رفتاري يكي از عوامل مهم در موفقيت شيردهي و نيز تداوم تغذيه انحصاري با شير مادر است، لذا تاكيد بر اهميت تماس پوستي بين مادر و نوزاد نه تنها بلافاصله پس از زايمان، بلكه در هر زمان ممكن، با هر طول مدتي و حداقل در ساعت اول پس از تولدتوصيه مي‌شود.

منبع: هموطن آنلاین

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

معصومه
22 تیر 90 8:02
سلام آرزو جون
وای چه مطلب های باحالی گذاشتی عزیزم!
ایشااله بتونی همه ی اینها رو واسه نی نی خودت انجام بدی.
دوست دارم میبوسمت



مرسی معصومه جان. خوشحالم که مطالب برات جالب بوده.
منم میبوسمت
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رها می باشد