رهارها، تا این لحظه: 12 سال و 5 ماه و 28 روز سن داره

رها

قوانين خواب کودکان

1390/6/3 15:46
نویسنده : آرزو
1,900 بازدید
اشتراک گذاری

 در مورد اينكه بچه‌ها را بايد دور از والدين خواباند يا در كنار والدين، بحث‌هاي زيادي شده است و به نظر مي‌رسد كم‌عارضه‌ترين مساله اين است كه كودك را بعد از تولد با جداشدن بندناف از مادر، سر جاي خودش خواباند...

نوزاد نبايد در كنار و در بغل مادر بخوابد. در واقع مادر بايد مراقب فرزندش باشد اما خواب او را بر هم نزند. برخي مادران به دليل اضطرابي كه دارند، مدام به فرزندشان سر مي‌زنند.

كافي است مراقب باشيم تا مشكلي براي نوزاد پيش نيايد مثلا راه تنفسي‌اش بسته نشود. توصيه مي‌شود از همان ابتداي تولد جای خواب نوزاد جدا باشد اما مراقبت و نظارت وجود داشته باشد. يك قانون وجود دارد و آن اينكه كودك پنج، شش ماهه كه حدود 6-5 كيلوگرم است، مي‌تواند در شب 6-5 ساعت بدون نياز به تغذيه بخوابد و نيازي نيست كه با نق زدن شيرخوار سريع كنارش برويد.

اگر با نق زدن، مادر سريع واكنش نشان دهد، كودك بدعادت مي‌شود و ياد مي‌گيرد براي خوابيدن به مادر نياز داشته باشد. با توجه به اينكه ريتم خواب كودكان با بزرگسالان فرق دارد، با هر نق بچه مادر نبايد به او سر بزند و او را از خواب بيدار كند. اين رفتار كودكان طبيعي است و كودكاني كه مادرانشان با هر نق آنها را بغل مي‌كنند، دچار مشكلات خواب مي‌شوند. متاسفانه اضطراب والدين اجازه نمي‌دهد كودك استقلال پيدا كند و با نزديك كردن كودك به خود، او را وابسته مي‌كنند.

يك نوزاد در هر سه ساعت يكبار بايد تغذيه شود. يك كودك پنج، شش ماهه اگر در شب به طور مداوم هر 2، 3 ساعت يكبار با نق كوچكي كه مي‌زند به‌وسيله مادر تغذيه شود، دفع ادرار خواهد داشت كه خود دفع، خواب كودك را به هم مي‌ريزد. اگر كودك در شب نق زد او را از دور نگاه كنيد تا مطمئن شويد خطري تهديدش نمي‌كند. شايد حشره‌اي در تخت كودك است يا مشكلي پيش آمده اما اگر يك نق‌نق معمولي است، چند دقيقه به كودك زمان دهيد تا دوباره به خواب رود.

مداخله در خواب كودك باعث مي‌شود ياد بگيرد مدام براي خوابيدن به مادر احتياج داشته باشد. برخي والدين با اين بهانه كه جاي جداگانه‌اي براي فرزند در خانه ندارند، فرزندشان را در اتاق پيش خود مي‌خوابانند. 

مطمئنا اين عمل مشكل‌ساز خواهد شد. حتي اگر اتاقي جداگانه وجود ندارد بهتر است يك قسمت از اتاق را جدا كنيد و به كودك اختصاص دهيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رها می باشد