رهارها، تا این لحظه: 12 سال و 5 ماه و 28 روز سن داره

رها

مراقبت از دندان کودک

1390/4/22 1:31
نویسنده : آرزو
1,271 بازدید
اشتراک گذاری

 

تغذيه صحيح مادر در دوران بارداري، از اهميت زيادي برخوردار بوده و به‌ صورت مستقيم جوانه‌هاي دندان‌هاي جنين را تحت ‌تاثير قرار مي‌دهد. بايد والدين کودک را از عوارض احتمالي داروهاي مصرفي در حين بارداري، مخصوصا گروهي از آنتي‌بيوتيک‌ها آگاه کرد تا در صورت لزوم اين داروها زيرنظر پزشک معالج و نه به‌صورت خودسرانه مصرف شوند. پس از به دنيا آمدن کودک، تغذيه کودک و مادر، مهم‌ترين نقش را در مقاومت دندان‌هاي شيري و دايمي که قرار است در آينده رشد کنند، بازي مي‌کند. تغذيه کودک بهتر است با شير مادر انجام شود تا علاوه بر رسيدن مواد غذايي کامل و همچنين عواملي که باعث تقويت سيستم ايمني نوزاد مي‌شود، عمل تکامل صحيح فکين کودک که توسط مکيدن سينه مادر حاصل مي‌شود نيز، صورت پذيرد. 

دندان درآوردن بخشی از روند تکاملی کودک شماست. نخستین دندان بسیاری از کودکان حدود ۶ ماهگی می روید اما این سن می تواند از ۳ تا ۱۲ ماهگی متغیر باشد. در این سن، کودک با قرار دادن اشیاء در دهانش به کشف دنیای اطرافش می پردازد ولی بعضی از والدین این کار را نشانه دندان درآوردن می دانند...

نق نق کودک، اختلال در خواب شبانه و گاهی تب می توانند نشانه دندان درآوردن باشند اما لزوما با دندان درآوردن مرتبط نیستند. در این سن کودکان به بیماری های مختلفی مبتلا می شوند که همزمانی آنها با دندان درآوردن، این تصوراشتباه را به وجود می آورد.

پس از گذشت چند ماه از رويش اولين دندان‌هاي شيري بهتر است با نظر و صلاحديد پزشک از دادن شير به کودک توسط شيشه شير مخصوصا در طول شب جلوگيري شود تا در آينده شاهد پوسيدگي‌هاي وسيع در سطوح دندان‌ها به ويژه دندان‌هاي قدامي فک بالا يا به اصطلاح نشانگان شيشه شير نباشيم. گفتني است زماني که شير در طول شب که ميزان ترشح بزاق بسيار کم مي‌شود، ساعت‌ها داخل دهان مي‌ماند، مي‌تواند باعث ايجاد پوسيدگي‌هاي وسيع در سطح دندان‌ها شود. خصوصا زماني که اين شير، شيرين هم شده باشد! ذکر اين نکته ضروري به نظر مي‌رسد که بهتر است از همان ابتدا قندها را کمتر در اختيار کودکان قرار داد، چرا که کربوهيدرات‌ها (قندها)، علاوه بر ايجاد مشکلات عديده در بدن، قدرت پوسيدگي‌زايي بيشتري نسبت به ساير مواد غذايي دارند.

دندان درآوردن بی درد

اولین دندان های شیری کودک، معمولا دو دندان جلویی پایین هستندکه درآمدن آنها برای او دردناک است. برای تسکین این درد می توانید با انگشت تمیزخود لثه کودک را ماساژ دهید. استفاده از حلقه های لاستیکی مخصوصی که به شکل اسباببازی برای این منظور طراحی شده اند به خصوص اگر آنها را در یخچال بگذارید تا خنکشوند، بسیار مفید خواهد بود. می توانید تکه میوه ها و سبزی های سفت مثل سیب سفت،هویج، کرفس و... خنک، به کودک بدهید تا با جویدن آنها لثه های خود را ماساژ دهد.

در مواردی که دندان درآوردن کودک با درد زیاد همراه است، بامشورت با دندان پزشک متخصص کودکان و پزشک متخصص اطفال می توانید از ژل های مخصوصیکه حاوی مواد بی حس کننده هستند، استفاده کنید.

در این زمان معمولا آبریزش از دهان کودک نیز مشاهده می شود که می تواند باعث قرمزی و سوزش دور دهان و چانه کودک شود. شما می توانید با خشک کردن ملایم یا چرب کردن دور دهان کودک، از وقوع این مشکل پیشگیری کنید.

● چگونه از دندان های کودک خود مراقبت کنیم؟

اصول زیر به شما کمک می کند از دندان های کودک تان مراقبت کنید:

1- مراقبت را قبل از رویش دندان های کودک شروع کنید

قبل از رویش دندان های کودک، مرتب دهان او را تمیز کنید. پس ازهر وعده غذایی با استفاده از یک پارچه یا تکه ای گاز تمیز و مرطوب که دور انگشت پیچیده اید، لثه او را ماساژ دهید. برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان کودکاز مسواک های انگشتی که از جنس لاستیک نرم هستند، استفاده کنید. با قرار دادن این مسواک ها روی انگشت اشاره به راحتی می توانید دهان کودک خود را تمیز کنید.

وقتی دندان های کودک شروع به رویش می کنند، بلافاصله مراقبت ازآنها را آغاز کنید. بسیاری از والدین تصور می کنند مراقبت از دندان های شیری کودک به دلیل اینکه در نهایت با دندان های دایمی جایگزین می شوند، مهم نیست اما این تصوراشتباه است. دندان های شیری فضای لازم برای دندان های دایمی را حفظ و به کودک درجویدن و حرف زدن کمک می کنند. اگر از دندان های شیری به خوبی مراقبت نشود، می پوسند و در نهایت عفونت و آبسه دندان ایجاد می شود. این مشکلات می توانند دندان های دایمی و فضای آنها را تحت تاثیر قرار دهند.

2- جلوی ایجاد حفره در دندان های کودک را بگیرید

نخستین علامت ایجاد حفره در دندان های کودک، تغییر رنگ و ایجاد فرورفتگی های کوچک در دندان است. خوابیدن کودک در حالی که سینه مادر یا شیشه حاوی شیر (یا بدتر از آن آبمیوه) در دهانش است، عامل اصلی پوسیدگی دندان است. شیشه شیر را برای مدت طولانی در دهان کودک نگذارید به خصوص اگر محتویات آن تمام شده و کودک فقط آن را می مکد. توصیه می شود تا حد امکان پس از رویش دندان های کودک و باصلاحدید پزشک، شیر دادن شبانه به کودک قطع شود. اگر این کار به هر علت مقدور نیست،پس از هر بار شیر خوردن کودکان، مخصوصا شب ها مقداری آب به کودک بدهید. تمیز نکردن دندان های کودک علت دیگر ایجاد حفره در دندان آنهاست.

3- پس از وعده های غذایی به کودک آب بدهید

بعضی از غذاها به راحتی با خوردن مقداری آب از دندان های کودک شسته می شوند، اما بهتر است هرچه سریع تر کودک را با مسواک آشنا کنید. باید یک مسواک نرم مخصوص کودک تهیه و در اختیار کودک قرار داده شود تا بتواند آن را به دهانش ببرد. از حدود ۱۸ ماهگی که تعداد دنداهای شیری زیاد می شوند، پدر یا مادر باید مرتب دندان های کودک را مسواک بزنند، البته بدون خمیر دندان. تا قبل از اینسن، می توان دهان و دندان کودک را با استفاده از مسواک انگشتی (یا همان طور که گفته شد با پارچه یا گاز) تمیز کرد.

4-  پس از ۲ سالگی از خمیردندان استفاده کنید

بعد از ۲ سالگی از خمیردندان بدون فلوراید برای مسواک زدن دندانهای کودک استفاده کنید. مقدار خمیردندان نباید از اندازه یک عدس بیشتر باشد. بعد از۳سالگی که کودک توانایی خالی کردن محتویات دهان را پیدا می کند، می توانید ازخمیردندان های حاوی فلوراید و مخصوص کودکان استفاده کنید. قبل از ۳ سالگی که هنوزکودک نمی تواند محتویات دهان خود را خالی کند، ممکن است خمیردندان حاوی فلوراید را ببلعد که مضر است.

5-  کودک باید مرتب فلوراید دریافت کند

اگر هنوز خمیردندان حاوی فلوراید برای کودکتان تهیه نکرده اید،در هر صورت باید مقدار کافی فلوراید به او برسد؛ زیرا فلوراید نقش بسیار مهمی درپیشگیری از پوسیدگی ها دندان دارد. در این مورد باید با دندان پزشک متخصص کودکانمشورت کنید. معمولا برای کودکان زیر ۳سال عمدتا از وارنیش های فلوراید در مطب های دندان پزشکی استفاده می شود.

6- کودک را به طور مرتب برای معاینه به مطب دندان پزشک ببرید

همه کودکان باید تا قبل از یک سالگی و نه دیرتر از آن، حداقل یکبار تحت معاینه دندان پزشکی قرار گیرند. توصیه کلی این است که تمام افراد حداقل ۶ماه یکبار معاینه دندان پزشکی شوند. داشتن یک برنامه منظم برای معاینه های دندانپزشکی می تواند تضمین کننده سلامت دهان و دندان در تمام عمر کودکتان باشد.

منابع: سایت آفتاب، سایت راسخون

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رها می باشد