رهارها، تا این لحظه: 12 سال و 5 ماه و 29 روز سن داره

رها

قطره ی آهن و تغییر رنگ دندان کودک

1390/6/3 15:38
نویسنده : آرزو
1,740 بازدید
اشتراک گذاری

آهن از عناصر ضروری برای بدن انسان است و به همین علت برای تامین آهن کودکان به آنها قطره ی آهن داده می شود. اما آیا راهی وجود دارد که دندان های کودک ما با مصرف قطره ی آهن تغییر رنگ ندهد؟...

آهن از عناصر ضروری برای بدن انسان است و نقش مهمی در اکسیژن رسانی و تکامل مغز دارد. امروزه بسیاری از نوزادان در دو سال اول زندگی، آهن مورد نیاز خود را به صورت قطره آهن (فروس سولفات) دریافت می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از موارد، مصرف قطره آهن باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌های شیری کودکان می‌شود.

 البته اغلب والدین این تغییر رنگ را با پوسیدگی دندان اشتباه می‌گیرند و این تصور نادرست ایجاد می‌شود که مصرف قطره آهن باعث پوسیدگی دندان شده است. در حالی که این مساله از لحاظ علمی صحیح نیست و قطره آهن تنها باعث تغییر رنگ سطح دندان شده است.

اگر سطح دندان، سالم و کاملا صاف باشد، این تغییر رنگ کاملا سطحی خواهد بود و حتی به کمک پارچه‌ای نرم و مرطوب پاک می‌شود. ولی در مواردی که دندان‌های کودک قبلا به دلیل پوسیدگی‌های سطحی زبر و خشن شده است (این پوسیدگی ابتدا تنها به صورت لکه‌ای به رنگ گچ در سطح دندان‌های قدامی دیده می‌شود) این تغییر رنگ سیاه به درون حفر‌ه‌های کوچک سطح دندان نفوذ می‌کند و برطرف کردن آن نیازمند درمان دندانپزشکی است.

با این حال گاهی تغییر رنگ دندان‌های شیری آنقدر شدید است که حتی با درمان دندانپزشکی هم به طور کامل از بین نمی‌رود. البته این تغییر رنگ تنها ناشی از تماس موضعی قطره آهن با دندان‌های شیری نوزاد است و برای دندان‌های دائمی کودک مشکلی ایجاد نمی‌کند.

راه پیشگیری یا کاهش تغییر رنگ:

برای پیشگیری یا کاهش این تغییر رنگ بهتر است با استفاده از قطره‌چکان، قطره آهن را در انتهای دهان کودک بریزید تا با دندان‌ها تماس پیدا نکند. شستشوی دندان‌های کودک با آب یا استفاده از پارچه‌ای تمیز و مرطوب برای پاک کردن دندان‌های کودک بعد از مصرف قطره آهن می‌تواند از تغییر رنگ آنها جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که مصرف لبنیات و چای، جذب آهن را کاهش می‌دهد و بنابراین از شیر دادن به کودک بلافاصله پس از مصرف قطره آهن خودداری کنید.

صحبت های یک دندانپزشک:

نحوه استفاده از قطره آهن براي كودكان در جلوگيري از سياه شدن دندان مهم است و مسواك انگشتي بهترين وسيله براي اين كار است.

دكتر حسن فتوحي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) - منطقه يزد،‌ اظهار داشت: قطره آهن در رشد و نمو كودكان مي‌تواند تاثير مهمي داشته باشد و نبايد تنها به علت رنگ شدن دندان كودك از استفاده آن براي كودك اجتناب شود. براي جلوگيري از رنگ شدن دندان كودكي كه از قطره آهن استفاده مي كند نحوه مصرف اين قطره بسيار مهم است.

اين دندانپزشك در ادامه تاكيد كرد: قطره آهن با قطره چكان به كودك داده شود و بعد از آن سطح دندان كودك را با پنبه تميز كنيد و بعد از مصرف قطره آهن مايعاتي همچون آب ميوه، شير يا آب به كودك داده شود تا مانع رنگ شدن سطح دندان كودك شود.

همچنين استفاده از مسواك انگشتي براي تميز كردن سطح دندان كودكان زير 3 سال توصیه می شود؛ مسواك انگشتي داراي دو قسمت يكي براي تميز كردن سطح دندان و ديگري براي تقويت لثه كودكان در هنگام رويش دندانها مي‌باشد.

استفاده از اين مسواك در زمان رويش دندان‌ها مي‌تواند از استفاده كودكان از وسايل غير بهداشتي محيط اطراف براي خاراندن لثه‌ها جلوگيري كرده و به دنبال آن كودك از اسهال و تهوع در زمان رويش دندانها در امان باشد.

وي با بيان اين كه بسياري از حالت‌هاي بيمارگونه در دوران رويش دندانها در كودك ايجاد مي‌شود خاطرنشان كرد:‌ به دليل بردن مواد و وسايل غيربهداشتي به داخل دهان است كه كودك عمدتا در زمان رويش دندانها اين كار را انجام مي‌دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رها می باشد